PUTRAJAYA, MALAYSIA: Dengan sejumlah 1.8 bilion penduduk umat Islam di seluruh dunia, Pelancongan Islam yang mengetengahkan strategi meneroka pasaran pengguna Islam dilihat sangat berpotensi untuk meningkatkan industri pelancongan dan ekonomi yang terjejas akibat wabak COVID-19.
YB Dato’ Sri Hajah Nancy Shukri, Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia (MOTAC) menyampaikan ucaptamanya sebelum melancarkan World Islamic Tourism Conference (WITC) pada pagi Isnin. Beliau berkata: “Pelancongan Islam serta konsep Pelancongan dan Hospitaliti Mesra Muslim adalah satu penjenamaan yang berkesan dan cara pemasaran untuk menarik pasaran Muslim dalam situasi pelancongan baharu, di mana kesihatan dan keselamatan menjadi keutamaan.”
Selain itu, dalam meneroka pasaran pelancong Muslim, YB Dato’ Sri Hajah Nancy turut mencadangkan tiga strategi utama iaitu inovasi, pengetahuan dan kerjasama.
Beliau turut berkata penggiat industri pelancongan perlu inovatif dalam pembangunan produk dan pembinaan kapasiti bagi mencipta produk dan perkhidmatan yang sesuai untuk pelancong Islam.
“Dengan menyesuaikan produk dan perkhidmatan sedia ada untuk memenuhi keperluan pasaran pelancong Muslim dan menggunakan standard dan pensijilan yang memberi jaminan kepada pengguna Muslim, sesebuah destinasi boleh menyediakan diri mereka dengan lebih baik untuk memenuhi kehendak pasaran,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata pengetahuan tentang pasaran pelancong Muslim juga penting untuk memahami keperluan am dan unik, serta tingkah laku dan kehendak mereka dalam membuat pilihan percutian.
Dato’ Nancy turut menekankan bahawa kerjasama serta menjalinkan hubungan antara satu sama lain boleh meningkatkan usaha pemasaran dan penjenamaan sambil mewujudkan ekosistem yang lebih kukuh untuk memenuhi kehendak pasaran pelancong Muslim dengan berkesan.
“Skop Pelancongan Islam amat luas dan hubungannya dengan bidang sosio-ekonomi yang lain membuka begitu banyak peluang untuk semua orang. Malah, Pelancongan Islam adalah bidang yang belum diterokai sepenuhnya dan berpotensi dalam memajukan Ekonomi Islam secara keseluruhan,” tambah beliau lagi.
Beliau optimis Pelancong Islam akan terus melancong apabila sempadan dibuka semula secara beransur-ansur. Pada kemuncak pelancongan sebelum wabak COVID-19, perbelanjaan pelancong Muslim berjumlah USD194 bilion, dan dijangka mencecah USD208 bilion pada 2024, dengan mengambil kira kesan COVID-19.
Terdahulu, World Islamic Trade Centre (WITC) anjuran Islamic Trade Centre (ITC) tahun ini yang berlangsung selama tiga (3) hari bermula 15-17 November 2021 ini merupakan persidangan bertaraf antarabangsa dimana topik-topik menarik tentang Pelancongan Islam bakal diketengahkan oleh agensi-agensi pelancongan kerajaan, diplomatik antarabangsa dan pemain industri pelancongan.
Turut hadir sama adalah Datuk Wira Dr. Noor Zari Hamat, Pengerusi ITC dan Ketua Setiusaha Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) serta Dato’ Dr. Mohmed Raziq Hj. Hasan, Ketua Pengarah ITC.
IKHSAN FOTO: UKK. MOTAC